Wednesday, December 7, 2011

-KU DEFINISIKAN MAKNA 1-

Kita satu, datang dari negeri nan satu,
ke sini bawa 1 matlamat bersama 1 harapan ibu ayah..
satu ini satu itu, 'jangan ada sesiapa perkecil negera 1 kita tu, aku pantang betul orang mengata negara kita nan 1 tu'teriak berbau peringatan dari seorang teman...

kalau lawan bicara, ya pasti kita juara...puas kita perkecil negera bertuah tempat kita melabuh sauh memetik ilmu dan hikmah..tapi mata hati yang kononnya cinta negara 1 itu tidak langsung nampak mutiara di pulau indah ini..
yang busuknya saja dicium...
yang kurangnya saja terus dijadikan tasbih umpatan...

mana pergi semangat negara nan 1..yang konon ayu santun, luhur budi...sedang di tempat kita merangkak mencari ilmu tidak kita hormati..kenapa kita tidak tunjuki yang indah-indah agar mereka segan dan akur benarnya bagai di kata cantik negara 1 kita itu...

ini tidak..1 hanya dimulut..tapi kita egois..pentingkan diri..dengan 1 bangsa yang datang dari negara 1 yang sama pun kita tidak mampu bela..yang kita bela kroni...yang penting kita kenyang sendiri...biar mereka...

ohh jangan kan semangat kemanusiaan, semangat 1 negara pun lenyap...dunia-dunia....kita jadi buta...dan makna 1 itu bukan KITA...tapi AKU....hanya AKU dan mungkin SAYA..tapi yang pasti...tipu kalau bilang KITA..

surat Al-anfal ayat 63

dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman)]. Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Gagah lagi Maha Bijaksana


p/s; ternyata tak semudah kata bersatu utk bukti hati kita 1...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dr Ima said

kepada para pembaca..blog ini wujud atas dasar rasa ingin berkongsi cerita..mostly diambil dari pengalaman peribadi dan selebihnya diambil dari blog-blog yang terpercaya insyaAllah. semoga perkongsian ini berguna. jika tidak saya mohon dimaafkan kesalahan saya. jika ada yang nak copy dari mana-mana post dipersilakan. sesungguhnya yang baik semua datang dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekurangan saya sendiri atas kehendaknya juga. wallahua'lam